Heel veel zzp’ers vragen zich af hoe zij hun omzet kunnen verhogen. Ik adviseer ondernemers altijd om zich te specialiseren en te profileren als expert. Hiervoor zul je terug moeten naar de basis van je bedrijf en jezelf de vraag stellen: welk product of welke dienst heb ik te bieden aan welke doelgroep?
Specialisatie
Maak keuzes in de diensten die je aanbiedt, zoek je niche. Verdiep je vervolgens in je specialisatie en zorg dat je je deskundigheid verder ontwikkelt. Dit maakt het voor jou als zzp’er ook veel eenvoudiger: je hoeft je minder breed te ontwikkelen, je kunt je richten op een deel van je vakgebied.
Doelgroep
Niet heel Nederland is je doelgroep, richt je op een specifieke groep. Wie ga jij met jouw product helpen? Bied je het voor de hele IT-sector aan of voor bepaalde onderdelen daarvan? Kun je met je specialisatie een specifieke groep bedrijven binnen de IT sector verder helpen?
Profileren
Daarnaast moet je kunnen aangeven waarom cliënten juist met jou zaken moeten doen. Wat maakt het dat jij de aangewezen persoon bent om dit te doen voor die doelgroep?
Uiteindelijk zul je in staat zijn om tegen klanten te zeggen: ik doe dit, voor die doelgroep en ben daarvoor om die reden de aangewezen persoon. Als jij dit kort en duidelijk kunt formuleren, zullen anderen het ook makkelijker onthouden.
Business-coaching
Veel zzp‘ers en freelancers vinden het lastig om dit soort keuzes te maken en te formuleren wat ze te bieden hebben. Een coach kan je helpen om dit scherp te krijgen. Vervolgens kun jij je online en offline profileren en word je een deskundige op jouw terrein. Jij bent de expert waar klanten zaken mee willen doen. Die deskundigheid kun je ook verdisconteren in je tarieven, met een hogere omzet als resultaat.
Wil jij meer omzet behalen met je bedrijf? Neem dan contact op met mij of vind een coach bij jou in de buurt die bij je past op Coachfinder.nl.